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Javeriana Students Shine in International Course on Health and School Nutrition Policies

From April 9 to May 2, Medical students from Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá, participated in an international course titled "Policies and Programs in Health and School Nutrition: A Contrast Among Latin American Countries". This initiative, part of the Global Classroom (Collaborative Online International Learning, COIL), brought together students from Javeriana, TEC de Monterrey, Pontificia Universidad Católica de Chile (PUC Chile), and Universidad Peruana Cayetano Heredia (UPCH) for an academic exchange exploring school nutrition in Chile, Colombia, Mexico, and Peru. 

The course began with activities in the metaverse from April 9 to 15, where Javerian students virtually connected with their peers from other universities. Multidisciplinary teams were formed to research public policies on school nutrition in assigned countries, addressing topics such as existing nutrition programs, regulations on food sales in schools, and strategies to promote healthy lunches. 

Later, Javerian students participated in a panel discussion with experts in health and nutrition policies, who shared their perspectives on the situation in Latin America. Speakers included Angie Acosta from Banco de Alimentos (Colombia), Elizabeth Racacha Valladares from the Instituto Nacional de Salud (Peru), Pablo Kuri Morales from TEC de Monterrey (Mexico), and Dannya Macía Theune from PUC Chile. 

As part of this collaborative experience, students developed a Policy Brief focused on designing solutions to address malnutrition challenges in school populations. Through this intercultural and multidisciplinary course, Javerian students not only expanded their knowledge of health policies but also strengthened their research and international collaboration skills. 

We commend the dedication and commitment of our students, who once again exemplified the Javerian spirit by seeking innovative solutions to improve public health. Special thanks go to the faculty members who made this transformative learning experience possible, especially Francisco Palencia from Pontificia Universidad Javeriana, for his guidance and support throughout the course. 

This experience reaffirms our commitment to preparing health professionals capable of leading positive change in the region, paving new paths for international academic collaboration. 

 

 

Del 9 de abril al 2 de mayo, estudiantes de Medicina de la Pontificia Universidad Javeriana, sede Bogotá, participaron en un curso internacional titulado "Políticas y programas de salud y alimentación escolar: Un contraste entre países latinoamericanos", como parte de la experiencia del Global Classroom (Collaborative Online International Learning, COIL). Esta iniciativa reunió a estudiantes de la Javeriana, del TEC de Monterrey, la Pontificia Universidad Católica de Chile (PUC Chile), y la Universidad Peruana Cayetano Heredia (UPCH), para un intercambio académico que exploró la situación de la alimentación escolar en Chile, Colombia, México y Perú. 

 

El curso inició del 9 al 15 de abril con actividades en el metaverso, donde los estudiantes javerianos se conectaron virtualmente con sus pares de las otras universidades. Formaron equipos de trabajo multidisciplinarios para investigar políticas públicas sobre alimentación escolar en los países asignados, evaluando temas como la existencia de programas de alimentación, regulaciones sobre la venta de alimentos en las escuelas, y estrategias para promover almuerzos saludables. 

Posteriormente, los javerianos participaron en un conversatorio con expertos en políticas de salud y alimentación, quienes compartieron sus perspectivas sobre la situación en Latinoamérica. Entre los ponentes estuvieron Angie Acosta del Banco de Alimentos (Colombia), Elizabeth Racacha Valladares del Instituto Nacional de Salud (Perú), Pablo Kuri Morales del TEC de Monterrey (México), y Dannya Macía Theune de la PUC Chile. 

Como parte de esta experiencia colaborativa, los estudiantes desarrollaron un Policy Brief enfocado en diseñar soluciones para los desafíos relacionados con la malnutrición en la población escolar. Gracias al enfoque intercultural y multidisciplinario del curso, los javerianos no solo ampliaron sus conocimientos sobre políticas de salud, sino que también fortalecieron sus habilidades en investigación y colaboración internacional. 

Queremos destacar la dedicación y compromiso de nuestros estudiantes, quienes demostraron una vez más el espíritu javeriano de buscar soluciones innovadoras para mejorar la salud pública. Agradecemos también a los docentes que hicieron posible esta experiencia de aprendizaje transformador, especialmente a Francisco Palencia de la Pontificia Universidad Javeriana, por su guía y apoyo en el desarrollo del curso. 

Esta experiencia reafirma nuestro compromiso con la formación de profesionales de la salud capaces de liderar cambios positivos en la región, abriendo nuevos horizontes de colaboración internacional en el ámbito académico.